Cornelia

De bästa sorgliga filmer
Igår blev jag sjuk och jag har varit hemma från skolan. Under dessa två dagarna har jag mest tittat på Keeping up with the Kardashians. Jag har aldrig tittat på det innan men nu har det varit på tvn hela tiden så då har jag tittat. Jag trodde verkligen inte jag skulle tycka om det programmet haha! 
 
Jag har inte orkat skriva under dessa dagarna och jag har inte heller haft några idéer men nu på kvällen mår jag lite bättre så jag tänkte göra ett litet inlägg som jag tror blir roligt. 
 
När jag var ungefär 14 år började jag titta på filmer, jag tittade nästan på en ny film varje dag. Jag blev dessutom tokkär i Johnny Depp och såg alla hans filmer. Senare gick filmtittandet över till tv-serier, nu tittar jag knappt på några filmer och om jag gör det så har jag mina favoriter som jag tittar på om och om igen.
 
Men i vilket fall som helst hade jag tänkt lista mina favoritfilmer eller rättaresagt de bästa sorgliga filmerna enligt mig. Jag ÄÄLSKAAR nämligen sorgliga filmer! Så lets go! (Jag har även klistrat in länken till varje filmtrailer)
 
 
 
 
 
Vi börjar med filmen If I stay! Den här filmen utspelar sig under endast ett dygn om jag minns rätt. Den handlar om Mia som är en ung tjej, hon spelar Cello och vill satsa på det. Hon kommer in på julliard men hon slits mellan hennes egna karriär och att få vara med sin pojkvän Adam. Mitt i allting är hon och hennes familj med om en olycka. Jag vill inte spoila vad som händer men nästan hela filmen handlar om Flashbacks, där man kan få följa och se hela hennes liv. 
 
Den här filmen såg jag första gången när jag kanske var 15 år och såg om den direkt med mina föräldrar. Efter det såg jag den en gång till och jag grät varje gång. Det är nog en rätt typisk tonårsfilm men med så mycket mer. Den är riktigt bra gjord och även mina föräldrar älskade den.
 
Det är en bokserie från början, jag läste den första boken på engelska efter att jag hade sett filmen men jag tyckte inte den var så bra. Kanske för att jag inte var så bra på engelska då.
 
 
 
Nästa film är My sister's keeper. Var ska jag ens börja? Jag har aldrig någonsin gråtit så mycket till någon annan film som jag gör när jag ser den här!
Okej men den här filmen handlar om tre syskon, Kate, Anna och Jesse. Kate fick Cancer när hon var väldigt liten och för att kunna rädda henne bestämde föräldrarna sig för att skaffa ett till barn, Anna. På så sätt kunde de ta celler och delar av organ från Anna för att rädda Kate. Så Anna är född för att rädda Kate. När Anna blir äldre förstår hon det och hon börjar säga ifrån. Hon vill kunna leva ett normalt liv. Hon känner inte att hennes föräldrar bryr sig om henne lika mycket som de bryr sig om Kate. Anna känner att föräldrarna inte lyssnar och att de inte kan se det ur hennes perspektiv. Det stora problemet med att Anna vägrar opereras är att Kate då kommer att dö. Det hela leder till en rättegång där Anna stämmer sina egna föräldrar. 
 
Det finns så mycket mer att skriva om men det var övergripande. Man får såklart även se mycket av hur Kate har det med sin sjukdom och hur den utvecklas. Det som berör mig mest är kärleken mellan de tre syskonen, hur det är de tre mot hela världen.
 
Som jag skrev innan så är detta den film som jag gråter mest till. Jag tittar aldrig på denna tillsammans med någon annan för jag gråter alltså från början till slut, konstant!
 
Detta är även en bok från början men jag inte har läst den. Den är dessutom baserad på en verklig familj.
 
 
What's Eating Gilbert Grape. Måste bara nämna att Johnny Depp OCH Leonardo Dicaprio är med i samma film! Värt att titta på bara för det.. Nä men serriöst, riktigt bra film! Gråter inte lika mycket som jag gör till My sister's keeper men bra film för det. 
 
Den här filmen handlar om Gilbert som tyngs över tanken på att aldrig komma från den lilla Amerikanska småtadshålan Endora. Han är det äldsta syskonet (eller näst äldst) utav fyra syskon. Hans lillebror Arnie (Dicaprio) är utvecklingstörd och behöver hela tiden hjälp. Deras mamma är kraftigt överviktig och klarar inte av att förflytta sig och kandärför inte hjälpa till med några sysslor. Filmen handlar om Gilberts konflikter inom sig. Han älskar sin familj men vill samtigt kunna få möjligheten att leva sitt egna liv. Det är han som har det störtsa ansvaret och tar hand om alla, villket gör att han inte hinner ta hand om sig själv. En dag dyker en ny tjej, Becky, upp i området och det blir som ett uppvaknande för Gilbert.
 
Det här är en typisk dramafilm, något jag älskar. Hela situationen är så hemsk och sorglig och det är alltid Gilbert som kommer i klämm. Riktigt bra skådespeleri från alla och riktigt fint gjort! Påminner om serien Shameless om någon har sett den.
 
 
 
 The theory of everything.
Filmen som jag hat-älskar! Verkligen! 
Jag hatar den för att den är så otroligt sorglig och hemsk och jag älskar den för att den är så otroligt fin och vackert gjord! Den här filmen har jag nog sett 4-5 gånger och jag tröttnar ALDRIIG! Så otroligt bra! Utav dessa filmerna som jag har nämnt så är den här filmen den nyaste och det kan man nog säga att det märks. Kvaliten är såå bra och det tillsammans med den fina musiken är bara för mycket!  
 
Filmen handlar om Stephen Hawking. För er som inte vet vem det är så är han en brittisk fysiker, kosmologiforskare, författare och forskningsdirektör (Ja jag skrev precis det som stod på Wikipedia). Med andra ord är han ett sorts geni som än idag gör nya upptäckter. Hans mest kända forskning och uptäckelse var slukhål. Jag vet inte exakt vad och hur men han kunde bevisa att slukhål utger en sorts strålning och även att slukhål består av tre olika egenskaper. Flummigt beskrivet men jag har inte så mycket koll på det men det är inte heller det som spelar någon roll. Så till filmen.
 
Den handlar alltså om Stephen Hawking och man får följa med den unge veteskapsmanen till den han är idag. På vägen träffar han en ung tjej, Jane, och de blir förälskade i varandra. De är unga och lever livet, han studerar till vetenskapsman och har mycket stora potential. Under tiden som han forfarande studerar så blir han diagnostiserad med sjukdomen ALS. Doktorn säger att han endast har två år som max att leva. Man får följa hans resa och hur han kämpar mot den då mycket ovanliga sjukdomen. 
 
Den är otroligt hemsk men också väldigt bra!
 
 
 
 
Det var de filmerna! Har fler filmer men jag tycker att det räcker med dessa än så länge! Hoppas detta var ett roligt inlägg.
 
Se nu till att titta på dessa filmer!!
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress