Cornelia

De tre senaste filmer jag såg
Hallå! 
Tänkte att jag kan skriva om de tre senaste filmerna jag har sett. När vi var i husvagnen i helgen så såg jag, mamma och pappa två filmer tillsammans och sen såg jag en film själv. Vi brukar oftast titta på film när vi är där, det är så mysigt och vi tittar nästan aldrig på film hemma. 
 
Jag säga direkt att alla filmer finns på Netflix om ni vill se dem där.
 
Den första är The bucket list eller Nu eller aldrig som den heter på svenska. Den kom ut för några år sedan och är väl rätt känd, jag tror de flesta har hört talas om den eller sett reklam på den i allafall.
 
Den handlar i allafall om två gamla män (eller gubbar). De får reda på de har cancer och har max ett år att leva. De har aldrig träffats förr men de lär känna varandra när de ligger på samma rum på sjukhuset. De bestämmer sig för att ta vara på de sista månaderna i sina liv och gör en lista på saker som de vill uppleva. Tillsammans reser de världen över och besöker eller gör saker som finns med på listan. Man får följa deras relation som utvecklas ju mer de lär känna varandra och varandras bakgrunder. 
Som sagt såg jag den här filmen med mamma och pappa. De tyckte den var jättebra. Jag tyckte att den var helt okej. Den var absolut inte dålig men den var inte tillräckligt intressant för mig. Så det kan nog vara så att den passar mer för de som är lite äldre. Men det var endå en mysig film som man kan titta på med sin familj (kanske inte med barn).
 
 
 
Nästa film är The Shawshank redemption eller som kanske de flesta känner till den Nyckeln till frihet. Detta är ju en filmklassiker och även en bokklassiker och jag tror jag är en utav de få som inte har sett den, eller rättaresagt var. 
 
Den handlar om ett fängelse i USA på 40-talet fram till 60-talet. Andy Dufresne blir åtalad för att ha mördat sin fru och hennes älskare. Han kan inte bevisa att han är oskyldig och blir därmed dömd till två livstider i fängelse. De första månaderna blir han misshandlad och utnyttjad av ett gäng i fängelset men efter ett tag lär han känna andra fångar. Red blir hans trogna vän under de år som han sitter inne. Red är en mästare på att smuggla in saker i fängelset och han är väl känd bland alla fångar, han har bra kontakter utanför och kan nästan smuggla in vad som helst. Innan Andy blev dömd jobbade han som bankman. Därför är han en utav de få som har en riktigt fin och bra utbildning, han är smart och kan lura de flesta. Precis som alla de andra vill han komma ut från fängelset... 
 
Jag tänker inte skriva mer än så, jag vill ju inte spoila den. Den här filmen tyckte jag var riktigt bra. Även mamma och pappa tyckte den var jättebra. De tyckte båda att den här var bättre än den förra. En liten rolig fakta är ju att Morgan Freeman är med i båda. Men som sagt så fick den här filmen toppbetyg. Den kanske inte passar för barn eller för de som är väldigt känsliga för våld däremot. Det fanns en del hemska scener, det var ju ett tufft fängelse där fångarna utnyttjas och misshandlas av vakterna. Vissa scener var rätt brutala men det var inget som var för mycket, utan det var rimligt. Ibland kan jag tycka att det är för mycket våld i vissa filmer, det är så mycket så att det tappar känslan i filmen, det blir liksom inte rimligt men så var det inte i den här. 
 
Riktigt bra film som jag rekommenderar. Kanske en utav de bästa filmerna jag har sett! Mycket välgjord!
 
 
Så kommer vi till den sista filmen. Min favorit! Asså herregud, jag är fortfarande i chock efter den här. Det är en riktigt gråtfilm och jag älskar det! Holding the man heter den.
 
Den här filmen handlar då om Tim och John, två australiensiska killar som man får följa från att de är tonåringar tills de är vuxna. Dessa två blir kära i varandra när de går på högstadiet, under en tid som inte är lika accepterande som idag. Tillsammans får de utstå hat och kränkningar från både främlingar och även deras egna familjer. Man får se hur de tacklar olika situationer och hur deras relation utvecklas under åren och hur de går igenom upp och ned gångar precis som alla andra relationer gör. Filmen utspelar sig mellan 70 och 90-talet och ni som är lite anmälbildade vet att AIDS-epedemin bröt ut under 80-talet, så den hemska och den då nya sjukdomen spelar en stor del i filmen. Då visste man ju ingenting om den här sjukdomen och det var ju det värsta som kunde hända en. Det var ju inte okej att vara Gay men det var ju så otroligt skamligt och fruktansvärt att ha AIDS. Samhället frös totalt ut de sjuka och ville inte veta av dem och det är det som gör det så otroligt hemskt. Det fanns ju män som pågrund av sin sjukdom blev bortstötta av sina familjer och vänner och de fick då ligga helt isolerade i ett sjukhus utan någon kontakt alls med omvärlden. 
Ja, jag kan hålla på och pladdra om detta samtalsämnet ur länge som helst för jag tycker det är så otroligt intressant men det jag nog göra någon annan gång,
 
Om man vill veta mer innan man ser filmen så kan man titta upp det själv. Tim eller Timothy Conigrave som han hette på riktigt skrev den här memoarboken om hans relation med John Caleo. Så den här filmen är baserad på deras verkliga liv. 
 
Som sagt så är det en gråtfilm. Det var längesedan jag grät så mycket till en film som jag gjorde när jag såg den här. Dagen efter kunde jag inte släppa filmen och jag läste på och tittade på bilder och videoklipp på youtube om det här paret. Jag såg även om filmen en gång till för jag kunde verkligen inte släppa den. Så otroligt bra och så otroligt fin och sorglig!
 
Ni kanske har sett serien eller läst böckerna Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell. Holding the man liknar den serien väldigt mycket som förövrigt är typ det bästa jag någonsin har sett. Den här filmen var inte lika bra men inte långt ifrån. Om ni inte har sett eller läst Torka aldrig tårar utan handskar så gör det! 
 
 
 Den sista bilden är på de riktiga Tim Conigrave och John caleo när de var unga.
 
 
 
 Ha det gött och hoppas ni tittar på någon utav dessa filmer! :)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress