Cornelia

Till alla kvinnor..
Till alla kvinnor runt om i världen.
 
Jag beundrar er så otroligt mycket.
 
Jag beundrar er för att ni är så starka.
Jag beundrar er för att ni är så smarta.
Jag beundrar er för att ni är så fantastiska.
 
Jag beundrar alla ni som jobbar mer än vad ni orkar och endå inte får tillräckligt mycket pengar i lön.
Ni som har varit på samhällets botten och rest er till toppen.
Du som står upp för dig själv och försvarar andra systrar.
 
Jag beundrar alla er mammor som ger så mycket kunskap och kärlek till era barn.
Alla flickor som växer upp och blir stora vackra, inteligenta kvinnor med stora drömmar... Jag tror på er.
 
Jag beundrar alla ni som har blivit sexuellt utnyttjade, som har blivit utsatta för saker som ingen ska bli utsatt för.
Jag beundrar kvinnor som har fått uppleva motstånd bara för att de är kvinnor.
Ni som står emot normerna i samhället och kämpar för att kommande generationer ska få ha det bättre.
 
Jag beundrar alla kvinnor och tjejer som någon gång har vågat ställa sig upp och säga emot en man eller män i grupp.
Jag beundrar alla de kvinnor som genom årens lopp har stått upp, sagt emot och kämpat för kommande generationer.
 
Jag beundrar er som inte är födda i en kvinnlig kropp och får utstå utfrysning och diskriminering av samhället. Ni borde inte få utstå det.
På samma sätt beundrar jag alla ni mörkhyade kvinnor som har fått uppleva rascism i era liv. Ni borde inte heller få utstå det.
 
Jag beundrar alla kvinnor som har tagit sig ur ett missbruk.
Jag beundrar ni kvinnor som kämpar varje dag med att älska sig själv.
Som tittar sig i spegeln och kämpar för att vara nöjd med spegelbilden som reflekteras tillbaka.
Jag beundrar alla kvinnor som stiger upp varje dag trots att ni inte orkar.
Jag beundrar alla ni som har någon psykisk ohälsa och kämpar varje dag trots att ni möter motgångar.
 
Jag beundrar ni tjejer som utstår mobbning och trakasserier. Kämpa vidare.
Jag beundrar er tjejer som gråter sig till sömns och sedan vaknar dagen efter går upp igen som om inget har hänt.
Jag beundrar alla kvinnor som har någon fysisk eller psykisk handikapp som påverkar er i vardagen och endå kämpar vidare.
 
Tack!
Tack alla kvinnor.
Tack för att ni är ni. Jag är stolt över att vara en kvinna och jag tror och hoppas på att samhället förtsätter att utvecklas till det bättre för oss alla. Fortsätt kämpa. 
 
 
Jag avslutar detta inlägg med att säga att jag tycker att det är bra att det finns en internationell kvinnodag och jag förstår varför men jag tycker samtidigt inte att det skulle behöva finnas. För mig så betyder det mer att kvinnor anses som en minoritet, något som sticker ut från mängden och därför behövs en egen speciell dag för att uppmärksamma dem. Detta skulle ju såklart inte behövas, det som skulle behövas är jämnställdhet, inte bara under en dag utan under alla dagar på året. 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress